Sunday, 16 September 2018

EMAS, KAYA DAN KECUKUPAN

Entry kali ini saya hanya mahu sentuh isu emas,kaya dan kecukupan.Ternyata dalam AlQuran Allah tidak menyebut kaya dan miskin. Allah hanya menyebut Kaya dan Cukup!
"dan sesungguhnya Dialah yang memberikan kekayaan dan kecukupan" An-Najm 48

Ketika Allah menciptakan sebuah kekayaan, Allah sebenarnya memasangkannya dengan kecukupan. Allah tidak menciptakan kekayaan dan memasangkannya dengan kemiskinan sama sekali. Manusialah yang menciptakan kemiskinan, bukan Allah S.W.T.Sebab itu kita selalu perlu ingat yang baik datangnya dari Allah dan yang buruk dari kita manusia. Kan?

Mendidik dan memberi kefahaman tentang emas kepada orang ramai bukan lah perkara yang mudah. Kebanyakkan mereka tidak tahu, tidak ambil peduli dan ada yang lansung menolak kerana dalam fikiran wang lah segalanya malah ada juga yang takut menabung emas! Kita lupa yang EMAS adalah WANG SEBENAR! 

"Korang bolehlah ada duit, boleh la beli dan simpan emas"
"Tak boleh beli emas nanti nak belanja duit tak ada, susah" 
"Nanti kene bayar zakatlah kalau kumpul banyak-banyak"

Friday, 14 September 2018

LE CREUSET

Suka tak le creuset? Dulu mengidam sangat sebab jatuh minat bila tengok rancangan masak luar negara guna casserole warna warni kemain cantik lagi. Ya Allah masa tu rasa nak beli le creuset tu cepat. Merata cari dalam Melaka sebelum ni. Tak jumpa.

Dulu saya gigih cari le creuset akhirnya jumpa di Parkson Pavilion. Terperanjat tengok harganya waktu itu. Nangis dalam hati. Mahal sangat rasanya untuk sebiji periuk. Sebelum itu memang ada buka web le creuset uk, dah tahu ratenya bila convert duit malaysia, tapi itulah bila sampai malaysia melantun lantun pulak harganya. Alhamdulillah pilihan bijak masa itu, utamakan yang lebih utama, tak beli dan sebenarnya belum rezeki kan. Dan sejak itu, saya lupakan saja keinginan beli casserole le creuset. Tak jadi kudis pun masa itu sebab beli pun untuk kepuasan diri sendiri memasak. Masa itu fikir periuk cantik masak tak sedap pun susah juga. Pujuk diri sendiri. hihi


EMAS, KAYA DAN KECUKUPAN

Entry kali ini saya hanya mahu sentuh isu emas,kaya dan kecukupan.Ternyata dalam AlQuran Allah tidak menyebut kaya dan miskin. Allah hanya ...