Monday, 15 February 2016

Realiti Zaman Kita | Betul ke?

Banyak rumah besar - keluarganya makin kecil
Gelaran makin tinggi - akal sihat makin rendah
Perubatan makin canggih - kesihatan makin buruk
Travelling keliling dunia - tak kenal dengan tetangga
Penghasilan bertambah - tak ada ketenteraman jiwa
Kualiti ilmu tinggi - kualiti emosi rendah
Manusia makin banyak - rasa kemanusiaan makin menipis
Pengetahuan makin bagus - kearifan makin berkurang
Pengkhianatan makin marak - kesetiaan hampir punah
Banyak teman di dunia maya - tak punya sahabat sejati
Minuman keras makin banyak - air bersih makin berkurang
Pakai jam tangan mahal - selalu kekurangan waktu
Ilmu semakin tersebar - adab dan akhlak makin lenyap
Al Qur’an banyak dihafal - sedikit sekali yang mengamalkan
Belajar semakin mudah - guru makin tak berharga
Teknologi informasi kian canggih - fitnah dan aib makin banyak tersebar
Orang yang sedikit ilmu banyak bicara - orang yang banyak ilmu terdiam
Buat renungan bersama..

 

 

25 comments:

  1. Hmm betul la tu. sekarang banyak yang dah berubah dan banyak yang terbalik. btw selamat pagi Tuan blog ! B)

    ReplyDelete
  2. Hmmm. Memang banyak yang betul. Huhu

    ReplyDelete
  3. betul..inilah hakikat akhir zaman yang kadang kita terlepas pandang Ros..tapi kalau kita perhati betul betul sebenarnya ianya lebih parah...nilai dengan mata hati in sha Alah kita dapat lihat dengan lebih telus..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ..takut terlepas pandang.dan bila tahu waktu nya dah betul2 parah...pastu tak kesempatan nak betulkan.. :(

      Delete
  4. mungkin betul, mungkin tak.
    tapi realitinya memang begitu.
    kalau kita tak berubah, siapa lagi?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kena mulakan dari diri sendiri kan..

      Delete
  5. ouch, memang kena refleksi diri ni T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul Hanis.. ada yang kena batang hidung akak juga ni.

      Delete
  6. realiti yg pahit diterima tp berlaku dlm diri tanpa sedar...pesanan untuk diri...thanks kak ros! :)

    ReplyDelete
  7. Nice info. memang banyak yang berubah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul..takut banyak yang berubah tapi kita tak perasan tu yang takut..:(

      Delete
  8. Replies
    1. Ya Zuhdi..saya rasa betul juga

      Delete
  9. huhu macam betul je...

    ReplyDelete
  10. Banyak dah contoh sekarang..
    Ada benarnya statement Ros tu..

    ReplyDelete
  11. Banyak yang kita kena terima...tak boleh nafikan :)

    ReplyDelete