Monday, 21 September 2015

burung tak berkicau

Assalammualaikum..
Hari ni macam terlebih rajin buat entry...nak citer pasal burung yang saya jumpa masa kemas rumah..anak burung ni bising dan bila dicari rupanya dalam sarang kat pokok picus/pokok ara tepi rumah saya....so saje je la kuak dahannya nak amik gambar- susah jugak..x sentuh pun .agaknya sebab anak burung tu bising sangat..mak burung tu pun datang la duduk jauh2 sikit sambil berkicau nyaring...(takut dia kita culik anak dia ) hehehe..burung merbah rupanya...hepi tengok anakburung ni..Allah hantar burung buat sarang dalam kawasan taman rumah saya..tanda rezeki kan..ialah pokok yang kita tanam, jaga, cantas dan hias sendiri ada burung datang buat sarang..sape tak suka kan? :)


Ok bila sebut pasal burung ni..memang yang saya tahu burung adalah salah satu haiwan yang paling senang kita nampak sebagai pemberi petunjuk atau tanda dari Tuhan - sama la mcm kisah Habil dan Qabil dalam Alquran ..apa yang saya nak bagitahu kat sini pasal tanda dari burung juga..tapi tanda kiamat..dan diingatkan kiamat hanya berlaku pada hari JUMAAT..memang kita tak tahu jumaat bila tapi haiwan2 akan dapat hintnya ...salah satunya dari burung..biasa kalau kat umah saya..pukul 7.00 pagi tu memang bising kicauan burung ..maklum burungkan terbang pagi balik petang....memang sakan la bunyinya..tiap2 hari mcm tu..cuma yang mmg perasan sangat bila pagi Jumaat je..senyap..tak berbunyi..tak kepoh macam hari2 lain..saya ulang2 rutin dengar memang sama - Sabtu-Khamis memang becok bunyinya..tapi bila hari Jumaat je senyap semua..sesekali berdecit yang bagi saya ..anak2 burung berbunyi pastu mak dia suo shut up..mcm tu..heeee..pastu biasa kalau Jumaat paginya memang agak sunyi sepi sangatlah..tanpa kicauan burung..kalau tak caya cuba teliti habit burung..Ya Allah burung pun bersiap sedia menjelang Jumaat takut2 jumaat terakhir dan kiamat..muhasabah semoga kita dalam redhaNya..Amin

1 comment: